Vinderne 2020

MERE END 10.000 SKOLEELEVER OMDANNEDE I EFTERÅRET KLASSEVÆRELSET TIL NYHEDSREDAKTION - NU PRÆMIERES DE BEDSTE RESULTATER

 

Fem præmier på10.000 kroner uddelt til skoleklasser fra hele landet for deres journalistiske arbejde med temaet Borgere sammen - hver for sig

 

10.500 elever fordelt på næsten 475 klasser var tilmeldt Nyhedsugen 2020 og udgjorde i efteråret dermed, hvad man kan kalde “landets største nyhedsredaktion”. Omkring 275 klasser kom i mål inden deadline og afleverede deres egen avis eller en webavis til bedømmelse og efterkritik hos Berlingske. Journalister og redaktører har skrevet til alle klasser med gode råd og anbefalinger til, hvordan eleverne udvikler sig i arbejdet med de journalistiske genrer.

 

Læs Berlingskes reportage om en af vinderklasserne her ...

 

 

VINDERNE I DE FEM KATEGORIER 2020 ER:

 

6.C FRA FLADSÅSKOLEN, AFD. MOGENSTRUP 

I KATEGORIEN TRYKT AVIS 6.-7. KLASSE MED AVISEN COVIDEN

 

7.Z FRA SABRO-KORSVEJSSKOLEN

I KATEGORIEN WEBAVIS 6.-7. KLASSE MED WEBAVISEN AVISEN MED Z

 

8.Z FRA HØRSHOLM SKOLE 

I KATEGORIEN TRYKT AVIS 8.-10. KLASSE MED AVISEN TEEN20

 

ÆLDSTEGRUPPEN FRA GUDENÅDALENS FRISKOLE

I KATEGORIEN 8.-10. KLASSE WEBAVIS MED WEBAVISEN GLOBAL TIDENDE

 

6.C FRA FLADSÅSKOLEN, AFD. MOGENSTRUP 

I KATEGORIEN TRYKT AVIS 6.-7. KLASSE MED AVISEN COVIDEN

 

 

SE VINDERAVISERNE  

 

6.C FRA FLADSÅSKOLEN, AFD. MOGENSTRUP  - I KATEGORIEN TRYKT AVIS 6.-7. KLASSE MED AVISEN COVIDEN

"Coviden er en virkelig flot og gennemarbejdet avis, der taler direkte til sin unge målgruppe uden at gå på kompromis. Det ses blandt andet i den glimrende historie, hvor man taler med en minkavlers datter om, hvordan coronasituationen har påvirket hende og familien, eller den stærke historie om den 17-årige pige, der har mistet sin mor og fortæller om at skulle holde hendes begravelse under coronaepidemien. Stilsikkert koncept, godt kildearbejde og så er layoutet spot on."

 

 

7.Z FRA SABRO-KORSVEJSSKOLEN - I KATEGORIEN WEBAVIS 6.-7. KLASSE MED WEBAVISEN AVISEN MED Z

"En avis der rummer et væld af velskrevne historier med fængende rubrikker og solidt kildearbejde. Redaktionen er i særlig grad lykkedes med at gøre fjerne, store og svære emner helt nære. Det ses eksempelvis i historien om det amerikanske valg, hvor man har talt med amerikanere om præsidentvalgkampen eller i historien om børnehavebørns oplevelse af coronaepidemien. Historierne bringes sammen med flere flotte illustrationer, og redaktionen har forsøgt sig med de formater, som en digital nyhedsavis tilbyder."

 

 

8.Z FRA HØRSHOLM SKOLE  - I KATEGORIEN TRYKT AVIS 8.-10. KLASSE MED AVISEN TEEN20

"Allerede i avisen tagline "Teen20 - ud af boksen, uden at lyve" får man en klar fornemmelse af, at her er en avis, der tør at gå sine egne veje, men uden at gå på kompromis med de journalistiske dyder. Det ses eksempelvis udfoldet i det flotte, stilsikre og originale layout. Men også i den kritiske historie om coronarestriktionerne herhjemme eller interviewet med influenceren Julia Sofia, om hvordan coronaepidemien har påvirket hendes levevej. Avisen rammer sin unge målgruppe, og den underholder - men det må journalistik også gerne."

 

 

ÆLDSTEGRUPPEN FRA GUDENÅDALENS FRISKOLE - I KATEGORIEN 8.-10. KLASSE WEBAVIS MED WEBAVISEN GLOBAL TIDENDE

"Redaktionen har leveret en stærk og levende webavis, hvor man har arbejdet innovativt og dygtigt med de flermediale muligheder, som en digital nyhedsavis giver mulighed for. Der er skrevne artikler, højtlæsning af artikler, podcast, videoproduktioner med. Det gør, at Globaltidende samlet set er en avis, der taler til flere sanser hos modtagerne. Men det er ikke bare form det hele. Globaltidende rummer en lang række gennemarbejdede historier med nærvær og identifikation båret af godt kildearbejde."

 

 

6.C FRA FLADSÅSKOLEN, AFD. MOGENSTRUP  - I KATEGORIEN  Z-FAKTOR MED AVISEN COVIDEN

"Det er aldrig sket før, at en vinder i en af hovedkategorierne også har taget prisen som årets Z-factor, men det er lige præcis, hvad avisen Coviden har gjort i år. Det skyldes den originale og gennemførte måde, som avisen har arbejdet med den visuelle formidling, hvor tegninger og illustrationer gennem avisen bruges til at formidle det sjove, det seriøse, det kedelige, det svære og det personlige. Selv avisens logo og illustrationerne til den obligatoriske kryds og tværs har redaktionen selv stået for. Det fungerer overraskende godt!"    

 

 

DOMMERKOMITÉEN FOR NYHEDSUGEN BESTOD I 2020 AF: 

 

  • Chefredaktør Mette Østergaard (fmd.), Berlingske
  • Digital redaktionschef Kevin Walsh, Berlingske
  • Journalist Jonas Steenbæk Christoffersen, Berlingske
  • Lærer Ida Geertz, Dansklærerforeningen
  • Lærer Lisbeth Haugstrup, Pædagogisk LæringscenterForening
  • Lærer Anna Holmbæck, Danmarks IT- og Medievejlederforening
  • Produktchef Uffe Sørensen, LærIT
  • Elev Johanne Larsen, Hareskov Skole
  • Elev Villads Bjørnager Sørensen, Hareskov Skole
  • Undervisningskonusulent Aslak Gottlieb, Avisen i Undervisningen

 

Tillad cookies

Berlingske Media A/S anvender cookies ved tilmelding til Nyhedsugen. Dette er nødvendigt for at tilmeldingsproceduren fungerer korrekt. Ved tilmelding til Nyhedsugen accepterer du således anvendelsen af cookies. Læs mere om vores brug af cookies, herunder hvordan du tilbagekalder dit samtykke her.