Webavis - bedømmelse

nyhedsugen_logo_pink_web.png

 

Klassen skal aflevere linket til en webavis, som de selv har produceret. Der er ingen begrænsnig på omfanget, men kun de vigtigste elementer svarende til omfanget af omtrent fire trykte A3-sider bliver vurderet i første omgang.

 

Webavisen bliver bedømt ud fra følgende kriterier. Dog er der i sidste ende tale om en helhedsvurdering, som den enkelte dommerkomité foretager:

 

 

TEMA

Temaet er behandlet fra flere og originale vinkler.

 

NUANCER

Indholdet er særligt godt researchet med brug af flere og forskelligartede kilder og formidlet på en troværdig og gennemsigtig møde, der gør det tydeligt, hvordan og hvorfor historien er lavet.

 

KILDER

Eleverne har lavet opsøgende journalistik uden for skolen med et bredt udvalg og typer af kilder.

 

INDHOLD OG VINKLER

Indholdet kan rumme solohistorier eller nye/anderledes vinkler inden for temaet.

 

SPROG

Sproget og speak er læse-/lytteværdigt og tilpasset målgruppen med minimum af fejl.

  

OBJEKTIVITET

Der er tilstræbt objektivitet i indholdet som skal være interessemæssigt afbalanceret med en tydelig adskillelse mellem informations- og debatstoffet.

 

JOURNALISTISKE GENRER OG FORMATER

Der er variation i de journalistiske genrer, lige fra nyheden og reportagen til portrættet og baggrundshistorien med brug af billeder, video, lyd og interaktive elementer. Formater som blogs, grafik, afstemninger, explainers (forklarende animationer eller videoer), interaktive elementer, indlejret indhold bliver brugt bevidst til at understøtte den journalistiske formidling.

  

DESIGN OG BRUGERVENLIGHED 

Design og layout hjælper brugeren med at navigere i webavisen, som er overskuelig og tydeligt prioriteret.

Tillad cookies

Berlingske Media A/S anvender cookies ved tilmelding til Nyhedsugen. Dette er nødvendigt for at tilmeldingsproceduren fungerer korrekt. Ved tilmelding til Nyhedsugen accepterer du således anvendelsen af cookies. Læs mere om vores brug af cookies, herunder hvordan du tilbagekalder dit samtykke her.