Vinderne 2019

Dommerkomitéen har kåret vinderne af Nyhedsugen 2019:

 

7.X FRA HARESKOV SKOLE I HARESKOVBY

I KATEGORIEN TRYKT AVIS 6.-7. KLASSE MED AVISEN XPRESSEN

 

6. PANDA FRA BYENS SKOLE I VALBY

I KATEGORIEN WEBAVIS 6.-7. KLASSE MED WEBAVISEN BYENS STEMME

 

8.X FRA STUK, SØNDERJYLLANDS GYMNASIUM, GRUNDSKOLE OG KOSTSKOLE I TOFTLUND

I KATEGORIEN TRYKT AVIS 8.-10. KLASSE MED AVISEN PINOCCHIO POSTEN

 

ÆLDSTEGRUPPEN FRA GUDENÅDALENS FRISKOLE I BJERRINGBRO

I KATEGORIEN 8.-10. KLASSE WEBAVIS MED WEBAVISEN FAKTATOREN

 

8.F FRA SKÆLSKØR SKOLE I SKÆLSKØR

I KATEGORIEN Z-FAKTOR MED WEBAVISEN BREDSIDEN

 

 

6. Panda fra Byens Skole i Valby var blandt vinderklasserne i Nyhedsugen 2019. Her har Berlingskes fotograf fanget dem netop som de har modtaget den glædelige nyhed fredag den 13. december 2019.

 

 

Pressemeddelelse fra Avisen i Undervisningen 13/12-19:

 

DOWNLOAD SOM PDF

 

TUSINDER SKOLEELEVER OMDANNEDE KLASSEVÆRELSET TIL NYHEDSREDAKTION - NU PRÆMIERES DE BEDSTE RESULTATER

 

Fem skoleklasser vinder hver 10.000 kroner for deres journalistiske arbejde med temaet Sandhed og løgn

 

Mere end 13.000 elever fordelt på næsten 600 klasser var tilmeldt Nyhedsugen 2019 og udgjorde i efteråret dermed “landets største nyhedsredaktion”. Knap 400 af dem kom i mål inden deadline og afleverede deres egen avis eller en webavis til bedømmelse og efterkritik på redaktionen hos Berlingske. Journalister har skrevet til alle klasser med gode råd og anbefalinger til, hvordan eleverne udvikler sig i arbejdet med de journalistiske genrer.

 

- Nyhedsugen er et bidrag til at fremtidssikre kvaliteten af mediebilledet i Danmark. Ved at sætte eleverne i journalistens rolle, udvikler de deres kritiske sans. På den måde sikrer vi forhåbentlig efterspørgslen på kvalitetsjournalistik også blandt næste generations mediebrugere, forklarer Mette Østergaard, chefredaktør på Berlingske og formand for den dommerkomité, som den 11. december kårede fem vinderklasser i Nyhedsugen 2019.

 

Årets tema i Nyhedsugen lagde netop op til at eleverne kritisk undersøgte begreberne sandhed og løgn. I rollerne som journalister, redaktører, fotografer, layoutere og webdesignere har eleverne omdannet klasseværelset til en redaktion, som har produceret en trykt avis eller en webavis fra bunden af.

 

- Det er imponerende at se, hvor langt klasserne er nået. Journalistik er jo et håndværk, som kræver uddannelse og øvelse. Men som team skal du også være i stand til at samarbejde. Eleverne i de klasser, som er nået længst i konkurrencen har netop både dygtiggjort sig og arbejdet godt sammen, siger Mette Østergaard.

 

Lærernes evaluering af projektet peger på, at elevernes møde med journalistikken er lærerigt. 79 % vurderer elevernes samlede udbytte i et læringsperspektiv som højt eller meget højt. Det samme vurderer Mette Østergaard er tilfældet for redaktionen på Berlingske, som har givet skriftlig efterkritik til alle 377 klasser, som gennemførte projektet og var med i konkurrencen om pengepræmien.

 

- Som journalister bliver vi klogere på hvad der optager teenagere. De viser os perspektiver og vinkler på verden, som vi ikke selv var opmærksomme på. Faktisk bragte vi en kritisk artikel med direkte inspiration fra en af klassernes aviser. Selvfølgelig med tydelig henvisning til den klasse, som havde fået idéen, uddyber Mette Østergaard.

 

 

DOMMERKOMITÉENS BEGRUNDELSER:

 

7.X FRA HARESKOV SKOLE I HARESKOVBY

I KATEGORIEN TRYKT AVIS 6.-7. KLASSE MED AVISEN XPRESSEN

 

XPressen er resultatet af et stykke journalistisk solidt arbejde. Avisen rummer både anderledes og interessante vinkler. Forsidehistorien om en ung lesbisk kvinde, som sprang ud som teenager er opbyggelig og god. Den viser et nuanceret portræt af et forbilledligt for unge mennesker, som kan have svært ved selv at finde deres identitet. Historien er godt valgt til målgruppen i en tid, hvor køn og identitet udgør et stort tema. Benhårdt har klassen valgt at prioritere historien højere end et interview med statsministeren, som det ellers på fornem vis er lykkedes klassen at få hjem. Det solide journalistiske arbejde ses også i klassens grundige omgang med deres kilder, som er varierede og velvalgte.  Ikke bare det indledende benarbejde er godt udført. Også formidlingen af historierne fungerer og gennem bevidste genreskift udgør Xpressen en god læseoplevelse i form af interviews, nyheder, faktatjek, reportage og en enkelt stribe



6. PANDA FRA BYENS SKOLE I VALBY

I KATEGORIEN WEBAVIS 6.-7. KLASSE MED WEBAVISEN BYENS STEMME

 

Byens Stemme lyder af mange stemmer. Som læser fornemmer man tydeligt elevernes egne stemmer, som giver sig udtryk for vedkommende redaktionelle valg og prioriteringer for webavisens målgruppe, som er unge mennesker. Avisens temaer er alvorlige og spænder fra nationale tests, vacciner og klimastrejker over udlandsstof i form af forklarende Brexitdækning, i øvrigt illustreret med et håndtegnet kort over England. En anmeldelse af Cityringen udviklede sig til et stykke afslørende journalistik, som dokumenterer falsk markedsføring fra Metroselskabets side. Webavisens design er udnyttet godt til at prioritere stoffet og hjælpe læseren med at navigere nemt rundt i artiklerne, som er skrevet i forskellige genrer og dermed gør den til en læseværdig oplevelse.



8.X FRA STUK, SØNDERJYLLANDS GYMNASIUM, GRUNDSKOLE OG KOSTSKOLE I TOFTLUND

I KATEGORIEN TRYKT AVIS 8.-10. KLASSE MED AVISEN PINOCCHIO POSTEN

 

Redaktionen på Pinocchio Posten udviser stor kreativitet og idérigdom, når de udfolder deres journalistiske fortolkning af temaet. Avisen består af en meget varieret samling artikler, som bringer læseren vidt omkring. Et portræt af en 13-årig piges sande jeg som adoptivbarn udgør forsidehistorien og slår dermed tonen an: Xpressen er en avis skrevet til unge og deres forældre. Det er en fornem redaktionel ambition at bygge en journalistisk bro mellem to generationer. Det fokuserede formål med mediet skaber en rød tråd gennem avisen. Således er der blandt andet valgt forældre som kilder redaktionens blotlæggende dækning af holdningen til at deres børn kører på tunede knallerter. Eksemplet er meget konkret, men redaktionen bevæger sig også på mere abstrakte niveauer, blandt andet med en filosofisk vinklet artikel båret af akademiske kilder. Avisen er rigt illustreret med billeder, som klassen selv har taget og produceret. Fotomontage og modelbilleder er kreativt brugt og giver læseren et smil på læben, selvom emnerne i avisen er nok så alvorlige.




ÆLDSTEGRUPPEN FRA GUDENÅDALENS FRISKOLE I BJERRINGBRO

I KATEGORIEN 8.-10. KLASSE WEBAVIS MED WEBAVISEN FAKTATOREN

 

Faktatoren er en webavis som udnytter den digitale platforms muligheder optimalt. Fine nyhedsvideoer med studievært og redigerede indslag tiltrækker brugerens opmærksomhed. Oplæsning af artikler giver læseren mulighed for at foretage andre gøremål og samtidig blive orienteret i nyhederne af en i øvrigt personlig og fin oplæser. Podcast-mediet er også i brug ligesom at detaljer som tid på læsning af artikler, navigation til næste artikel, nyhedscrawler og andre funktionaliteter giver brugeren en fed oplevelse, Indholdet lever op til formen. Emnerne i Faktatoren kommer bredt omkring. De er svære, men nære. Fra Jehovas Vidner til svindel med brugthandel på nettet. Redaktionen på webavisen formår at sætte en krog brugeren, som bliver trukket ind i et velproduceret nyhedsunivers med mange relevante og tankevækkende historier



8.F FRA SKÆLSKØR SKOLE I SKÆLSKØR

I KATEGORIEN Z-FAKTOR MED WEBAVISEN BREDSIDEN

 

Årets pris i Z-faktor bliver givet på baggrund af en solohistorie om ordblindhed. Med et virkelig originalt redaktionelt greb artiklen læseren et unikt indblik i hvordan det er at være i ordblind - et fænomen som med indførelsen af ordblindetesten de seneste år har vist sig at være mere udbredt end generelt antaget. Artiklen er skrevet af netop en ordblind uden anden støtte, end de elektroniske hjælpemidler, som en elev i 8. klasse har til rådighed og er bragt uden korrekturlæsning. Læseoplevelsen bliver på en meningsfuld måde forstyrret af tekstens ortografiske ufærdighed. Grebet er så originalt og modigt udført, at man som læser mærker, hvad handicappet til daglig må betyde for skribenten. Men historien er optimistisk fordi artiklens fremstilling viser, at man som ordblind sagtens kan blande sig i avisarbejdet og bidrage til avisens dækning om emnet, som også indbefatter et klassisk ekspertinterview og dermed skaber et meget nuanceret billede af et emne, som ikke er spor enkelt.

  

DOMMERKOMITÉEN I NYHEDSUGEN 2019 BESTÅR AF:

  • Anna Holmbaeck, Danmarks IT- og Medievejlederforening
  • Aslak Gottlieb, Avisen i Undervisningen
  • Jaques Frydenlund, elev på Tibberupskolen
  • Jonas Steenbæk Christoffersen, journalist på Berlingske
  • Jonathan Klem, elev på Tibberupskolen
  • Ida Geertz-Jensen, Dansklærerforeningen
  • Kevin Grønbæk Walsh, digital redaktionshef på Berlingske
  • Lisbeth Haugstrup, Pædagogisk LæringscenterForening
  • Mette Østergaard, chefredaktør på Berlingske (fmd.)

 

Bedømmelseskriterierne er tilgængelige på www.aiu.dk/kriterier.

 

Mere end 13.000 elever fordelt på næsten 587 klasser i hele landet var tilmeldt Nyhedsugen 2019. 

 

377 klasser kom i mål og afleverede deres egen avis eller en webavis til bedømmelse i konkurrencen.

 

Nyhedsugen er arrangeret af Avisen i Undervisningen, som er et samarbejde mellem Pædagogisk LæringsCenterforening, Dansklærerforeningen, Danmarks IT- og Medievejlederforeningen og LærIT.

 

Tillad cookies

Berlingske Media A/S anvender cookies ved tilmelding til Nyhedsugen. Dette er nødvendigt for at tilmeldingsproceduren fungerer korrekt. Ved tilmelding til Nyhedsugen accepterer du således anvendelsen af cookies. Læs mere om vores brug af cookies, herunder hvordan du tilbagekalder dit samtykke her.